برش و حکاکی لیزری در کسب وکار

برش و حکاکی لیزری در کسب و کار :

آیا برش و حکاکی لیزری برای کسب و کار من راه گشاست؟

اگر صاحب یک کسب و کار صنعتی کوچک و یا بزرگ هستید، احتمالا با شرایط مختلفی روبرو شده اید که در آن، قطعات مختلفی از جنس چوب، سنگ، انواع پارچه، چرم، فوم و …. باید در مقیاس کوچک و یا انبوه با دقت هرچه تمام تر برش داده شود. علاوه بر آن بسیار مهم است که این برش با صحت و دقت کافی و بدون خطا و با لبه های برش بسیار تیز و هموار انجام شود. ابزارهایی مانند تیغ های بسیار تیز، چاقو، اره های بسیار قوی، قیچی و … شاید ابتدایی ترین گزینه هایی باشد به ذهن هر یک از ما برسد.

اما آیا این ابزار ها دقت کافی را فراهم می کنند؟ آیا عاری از هر گونه خطا هستند؟ علاوه بر آن در بسیاری از مشاغل لازم است که عناوین یا نشانه ها بر روی سطوح حک شود. اما این امر بدون داشتن ابزاری مناسب واقعا سخت و در حقیقت غیر ممکن است. شاید مشاغلی که در زمینه صنایع سنگ، چوب، چر م، پارچه یا هر کسب و کاری که برند مخصوص به خود را دارد و میخواهد لوگو و آرم خود را روی هر اثر حک کند، با این دغدغه ها مواجه هستند.

اگر به دنبال یک راه حل سریع، کم هزینه، کارآمد و دقیق هستید که همزمان برش و حکاکی روی سطوح را در کم ترین زمان و مقرون به صرفه ترین حالت انجام دهد، قطعا لیزر مناسب ترین گزینه برای شماست.

تصاویر چند لیزر

مزیت برش و حکاکی لیزری چیست؟ چرا خرید دستگاه حکاکی و برش لیزری یک گزینه مناسب است؟

مزایای برش لیز ری عبارتند از: دقت بالا، عدم آلودگی محیط، سرعت بالا، استفاده در طیف گسترده ای از مواد و کاربردهای صنعتی

دقت بالا :

باریک بودن پرتو انرژی و دقتی که با آن می توان مواد را جابجا کرد، کیفیت برش بسیار بالایی را تضمین می کند. برش لیزری امکان اجرای طرحهای پیچیده را فراهم می کند که می توان آ نها را با نرخ تغذیه بالا، حتی در زیرلایه های مواد سخت یا شکننده برش داد.

عدم ایجاد آلودگی :

پردازش برش چرخشی سنتی مواد نیاز به خنک کننده دارد. مایع خنک کننده می تواند قسمت های بریده شده را آلوده کند، که سپس در مراحل پایانی باید چربی زدایی انجام شوند. به عنوان مثال، فرآیندهای آسیاب ممکن است نیاز به استفاده از مایع خنک کننده و یا روان کننده داشته باشند. فرسایش چرخ سنگ زنی ، بخشی طبیعی از فرآیند، گرانول های کاربید را به جا می گذارد که در بسیاری از محصولات خطرناک هستند. به طور مشابه، برش آب بقایای گارنت را به جا می گذارد. برش لیزری فقط شامل انرژی و گاز است و هیچ خطری برای آلودگی مواد در قطعات ایجاد نمی کند.

سرعت بالا:

تعداد کم ی از روش های تولید می توانند در زمینه سرعت پردازش با برش لیزری رقابت کنند. توانایی برش ورق فولادی 40 میلیمتری با استفاده از لیزر 12 کیلو واتی به کمک اکسیژن، سرعتی 10 برابر سریعتر از اره نواری و 50 تا 100 برابر سریعتر از برش سیمی را فراهم می کند.

مورد استفاده در طیف وسیعی از انواع مواد و صنایع کاربردی :

برش لیزری یک فناوری انعطاف پذیر است که می تواند برای برش کارآمد مواد مختلف از جمله: اکریلیک و سایر پلیمرها، فولاد ضدزنگ، فولاد ملایم، تیتانیوم، هیستلو و تنگستن سازگار شود. این تطبیق پذیری با توسعه فناور ی در حال افزایش است. برش لیزری به دلیل تطبیق پذیری، سرعت پردازش بالا و دقت، در بسیاری از صنایع تولیدی کاربرد پیدا می کند. کاربردهای برش لیزر در صنایع عبارتند از: بدنه هواپیما، کشتی، ایمپلنت های پزشکی، الکترونیک، نمونه سازی و تولید انبوه .

چطور یک لیزر حکاکی رو متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

اکثر دستگاه های لیزر، قابلیت حکاکی دارند، اما در میزان توان برش قطعات متفاوت عمل می کنند. بنابراین قبل از اینکه برای خرید یک دستگاه لیزر اقدام کنید، بهتر است این سوال را مطرح کنید که هدف از خرید دستگاه چیست و دقیقا چه کاری را می خواهید با آن انجام دهید؟

هدف از خرید دستگاه لیزری:

وقتی نوبت به حکاکی مواد نرم مانند مقوا، کاغذ، پارچه و موارد ی از این دست می رسد، لیزرهای دایود کم توان بهترین و کارآمد ترین گزینه محسوب می شوند. لیزرهای دیودی از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه اند. این واحدها معمولاً دارای توان نوری خروجی از 1 تا 5 وات هستند و برای کار با مواد نرمتر مانند مقوا، کاغذ، پارچه و … بسیار مناسب هستند. البته با ترکیب این لیزر دیود ها در کنار هم می توان ماژول لیزر با توان های بالاتر تولید کرد. توان نوری ماژول های لیزری مورد استفاده در دستگاه های نگارک در انواع 2.5، 5.5، 7.5، 11 و 20 وات می باشد.

دیود های لیزری برای برش های ساده بسیار خوب عمل می کنند اما برای برش های انبوه و قطعات بسیار ضخیم مناسب نیستن دو گزینه ی لیزر های CO2 پیشنهاد می شود. اما برای برش های ساده و حکاکی های حرفه ای مطمئنا، دیود های لیزری بهترین و مقرون به صرفه ترین گزینه محسوب می شوند. بنابراین پیشنهاد می شود که اگر صاحب یک کسب و کار کوچک و کارگاه صنعتی شخصی هستید و حکاکی قوی سطوح و برش های ساده، از دغدغه های شغلی و کاری شماست، دستگاه برش و حکاکی دیودی برای شما بهترین انتخاب است.

آیا می دانید که لیزر حکاکی چگونه عمل میکند؟

یک حکاکی لیزری با تولید و سپس هدایت یک پرتو لیزر متمرکز بر روی یک ماده کار می کند. اگر لیزر به درستی انجام شود، اثری ماندگار بر روی ماده باقی می گذارد که در برابر پاک شدن و از بین رفتن اثر، بسیار مقاوم است. نحوه تولید و هدایت لیزر کاملاً به فناوری لیزر مورد نظر بستگی دارد. اما برای متمرکز کردن انرژی حاصل از آن، باریکه لیزری از یک لنز عبور داده می شود.
وقتی لیزر با مواد تماس پیدا می کند، به هدف کاربر بستگی دارد. لیزر باعث می شود مقدار زیادی گرما روی یک نقطه خاص از ماده قرار گیرد. این امر باعث تبخیر مواد می شود یا به سادگی آن را می سوزاند تا جایی که یک کنتراست قابل توجه در سطح ایجاد می کند. با استفاده از CNC یا G-code، حکاکی لیزری به روشی فوق العاده دقیق حرکت می کند و در جایی که دستور حکاکی به آن داده شده است، حکاکی می کند.
بسیاری از مواد را می توان با لیزر حکاکی کرد و کاربردها ی زیادی برای این فناوری وجود دارد، از کاردستی ساده گرفته تا علامت گذاری اجز ای صنعتی و نمونه ها ی اولیه.

لیزر دیودی چیست؟

از بسیاری جهات، یک لیزر دیود کاملاً شبیه به یک چراغ LED است. خیلی ساده، یک دیود لیزر با استفاده از الکتریسیته برای تحریک الکترون ها در یک اتصال مثبت / منفی کار می کند و فوتون ها را خارج می کند. سپس فوتو ن ها به عنوان یک پرتو از طریق یک عدسی قبل از برخورد با ماده متمرکز می شوند.

در حالی که LED ها به صورت خود به خود و همه جهات نور ساطع می کنند، دیودهای لیزر نور هدایت شده و تحریک شده را ساطع می کنند. این نور هدایت شده و قوی تر است و به شما امکان می دهد موا دی را که با این پرتو برخورد می کند هدایت و در نهایت بسوزانید.

ماژول لیزر دیود

رعایت ایمنی لیزر دیود

لیزرهای دایو د به طور متفاوتی طبقه بندی می شوند. اما لیزرهای دیودی که برای حکاکی مواد استفاده می شوند، در دسته لیزرهای قدرتمند قرار می گیرند. این لیزر حداکثر طبقه بندی کلاس 4 را به آنها اختصاص می دهند. بنابراین رعایت نکات ایمنی بسیار اهمیت دارد و باید با احتیاط زیادی با آنها رفتار کرد. لیزرهای دایود فوق العاده مقرون به صرفه هستند که آنها را به نقطه شروعی عالی، برای کاربران تبدیل می کند.

لیزرهای دایود به دلایل مختلفی به سرعت به رایج ترین واحدهای سطح مصرف کننده در بازار تبدیل می شوند:

  • کوچک و سبک هستند.
  • قابلیت نصب بر روی تعدادی از ما شین های مختلف.
  • دارای طول عمر نسبتاً طولانی (تخمین زده شده در حدود 8000 ساعت).
  • امکان تنظیم توان خروجی.
  • منطقه حکاکی بزرگ: به طور معمول اندازه های 400 * 400 میلی متر و بزرگتر.
  • قابلیت حمل آسان: این لیزرها سبک هستند و در هوای آزاد قابل استفاده می باشند.
  • اقتصادی بودن: قیمت میانگین این دستگاه برای همه مشاغل قابل قبول و مناسب است.

چه موادی را می توان با لیزر حکاکی کرد؟

برش و حکاکی روی چرم

حکاکی های لیزری با مواد بسیار متنوعی سازگار هستند و آنها را به ماشین های بسیار متنوع تبدیل می کند. اغلب برای برش و حکاکی چرم، کاغذ، مقوا، چوب، لاستیک و سایر مواد استفاده می شوند. حکاکی لیزری به افزودن سطح بیشتری از سفارشی سازی یا شخصی سازی به محصول کمک می کند و همچنین می تواند الگوهای دقیقتر و دشوارتری را روی مواد ایجاد کند. حکاکی لیزری برای اهداف مختلفی از پروژه های هنری و صنایع دستی ساده گرفته تا علامت گذاری تجهیزات پزشکی استفاده می شود. قبل از سرمایه گذاری بر روی یک حکاکی لیزری، بسیار مهم است که موادی را که می خواهید با آنها کار کنید، بشناسید تا مناسب ترین حکاکی لیزری را برای این کار دریافت کنید. تصویر زیر نمونه صفحه پلکسی برش داده شده با لیزر را نمایش می دهد.

حکاکی و برش لیزری روی پلکسی

کاربرد برش لیزری در صنعت نساجی و چرم

برش های لیزری از زمان معرفی آنها در دهه 1980 به طور فزاینده ای در صنعت نساجی و چرم سازی محبوب شده اند. محبوبیت آنها تا حد زیادی به دلیل دقت، تطبیق پذیری آنها و همچنین توانایی آنها در ایجاد طرح های پیچیده است. این ماشین ها می توانند با افزایش کارایی در تولیدات در مقیاس بزرگ و طرحهای سفارشی دست های کوچک، زمان تولید و هزینه های نیروی کار را به میزان قابل توجه ی کاهش دهند. در ادامه مزایای برش لیزری را در صنعت پارچه و چرم بررسی می کنیم.

انواع پرم برای حکاکی و برش لیزر

آیا دستگاهی با کیفیت و قیمت مناسب وجود دارد؟

بله!!! دستگاه های لیزری برند نگارک به علت پشتوانه علمی در زمینه ی لیزر دارای کیفیت و قیمت مناسبی نسبت به بقیه ی دستگاه های موجود در بازار می باشند. این دستگاه ها به طور کامل در داخل کشور و توسط مهندسان اپتیک و لیزر ساخته می شوند. دستگاه های برش و حکاکی لیزری نگارک محصولات زیادی مانند چوب MDF، چوب طبیعی، چرم مصنوعی، پارچه، نمد، برخی سنگ ها، پلکسی و… را می تواند پردازش کند تا به محصول نهایی تبدیل شود. یکی از محصولات نگارک با نام دستگاه لیزر حکاکی و برش رسام 1 که با ماژول 5.5 و 11 وات ارایه می شود. این دستگاه با ماژول با توان نوری 11 وات قادر به برش چرم طبیعی نیز می باشد. برای خرید دستگاه رسام 1 می توانید به صفحه ی فروشگاه نگارک مراجعه کنید. ویدیوی زیر مراحل تولید یک کیف چرمی را نشان می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.