برش فوم با لیزر

برش و حکاکی فوم با لیزر:

فوم چیست :

فوم در زبان فارسی به معنای کف می باشد. اما به طور عادی در بین مردم به همین عنوان یعنی “فوم” شناخته می شود. با نگاه کردن به فوم قسمت های از هوا را در بین یک جسم جامد یا مایع مشاهده می کنیم. به عبارتی دیگر فوم از وارد شدن کپسول هوا به مایع و جامد به وجود می آید. فوم در شکل ها و ابعاد گوناگونی موجود می باشد و از خانه شما عزیزان تا صنایع پیشرفته از آن استفاده می شود. این مطلب کاربرد گسترده ی فوم را بازگو می کند. دقیقا به همین علت برش فوم با دستگاه های لیزر نگارک اهمیت خاصی پیدا می کند.

تصویر فوم برای برش لیزر

شروع با نگارک :

اگر نرم افزار laser Grbl را هنوز نصب نکرده اید به صفحه نگارک در آپارات مراجعه کنید و ویدئوی آموزش نصب آن را ببینید و تنظیمات مورد نظر را برای نرم افزار اعمال کنید. زمانی که نصب نرم افزار پایان یافت برروی ایکون نرم افزار کلیک کرده و آن را بازکنید. در صفحه ی اصلی نرم افزار، دستگاه لیزر نگارک را از قسمت COM انتخاب کنید. همچنین بادریت را از قسمت buad برروی 115200 انتخاب کنید. در نهایت با توجه به پیکان در تصویر زیر دکمه اتصال دستگاه به نرم افزار را متصل کنید.

Grbl برای برش فوم با لیزر

قبل از اتصال دستگاه حکاکی لیزری نگارک 2 به نرم افزار تمامی گزینه های نوار وظیفه پایین و انتخاب فایل غیر فعال هستند و بعد از آن فعال می شوند. در مرحله بعد با استفاده از گزینه مشخص شده در نوار وظیفه پایین نرم افزار، لیزر را در مکان مبدا یا خانه قرار دهید. سپس با استفاده از گزینه مشخص شده با فلش در تصویر بالا، طرح مورد نظر خود را که بهتر است از نوع عکس باشد، وارد نرم افزار کنید.

بارگزاری تصویر:

قبل از اتصال دستگاه نگارک 2 به نرم افزار تمامی گزینه های نوار وظیفه پایین و انتخاب فایل غیر فعال هستند و بعد از آن فعال می شوند. در مرحله بعد با استفاده از گزینه مشخص شده در نوار وظیفه پایین نرم افزار، لیزر را در مکان مبدا یا خانه قرار دهید سپس با استفاده از گزینه مشخص شده با فلش در قسمت زیر، طرح مورد نظر خود را که بهتر است از نوع عکس باشد، وارد نرم افزار کنید.

بارگزاری تصویر برای حکاکی روی فوم

طرح وارد شده به نرم افزار در فرمت عکس می باشد که دارای وضوح و کنتراست مناسبی است در نتیجه نرم افزار به خوبی آن را پردازش می کند. برای برش مطلوب است از طرح های دارای کنتراست بالای بین زمینه نسبت متن اصلی تصویر استفاده شود. پس از انتخاب طرح مورد نظر که در زیر مشخص است. صفحه ای جدید باز می شود.

 

تصویر ورودی برای برش فوم با لیزر

تنطیم پارامترها طرح برای برش فوم با لیزر:

برای برش فوم با دستگاه حکاکی و برش لیزری نگارک 2، از منوی باز شده در نرم افزار، گزینه Vectorise را انتخاب کنید. گزینه Vectorise قابلیت حکاکی و برش برای طرح هایی که نیاز به طراحی و برش همزمان یا هرکدام جداگانه را دارند، ارائه می دهد. و سپس منوی کشویی پایین را روی No filling قرار می دهیم به این معنی که نمی خواهیم داخل طرح حکاکی صورت گیرد یا به عبارتی دیگر فقط برش مرزهای آن صورت بگیرد. برای آموزش سایر گزینه ها در منوی این صفحه ی نرم افزار اردس اینترنتی (https://www.aparat.com/v/hw0X6) مراجعه کنید. تصویر زیر منوی نرم افزار را نمایش می دهد.

منوی نرم افزار برش فوم با لیزر

 

تنطیم پارامترها لیزر برای برش فوم:

در این مرحله اطلاعات مربوط به لیزر و ابعاد طرح را می خواهد با توجه به جنس ماده، نوع عملیات برش یا حکاکی و ضخامت ماده، پارامترهای مربوط به سرعت و توان لیزر را مشخص می کنیم. بیشترن ابعادی که برای ابعاد طرح می توان انتخاب کرد بیشتر ابعاد دستگاه لیزر می باشد. ابعاد دستگاه حکاکی و برش لیزری در وب سایت نگارک موجود است. برای برش فوم 1.5 میلیمتری نیاز است سرعت لیزر حداکثر 1000 میلیمتر بر دقیقه و توان حداقل 70 درصد انتخاب شود. حالت لیزر را برای برش روی Constant Power قرار می دهیم و گزینه های آفست (مکان طرح روی صفحه کار) بهتر است که صفر باشند. دقت کنید مجموع مقدار آفست و سایز در هر محور x یا y نباید از ماکزیمم ابعاد دستگاه بیشتر شود. کلید create را می زنیم.

تنطیم پارامتر برش فوم با لیزر

 

تصویر زیر ادامه ی فرایند ورود طرح به نرم افزار برای برش فوم نمایش می دهد. در مرحله نهایی ابعاد طرح توسط لیزر بر روی صفحه کار مشخص می شود. همچنین تعداد تکرار طرح توسط لیزر مشخص می شود. در ادامه بر روی گزینه سبز رنگ در تصویر به شکل Play کلیک کنید، تا عملیات برش آغاز شود. حتما گزینه 1 را قبل از شروع برش کاری بزنید و مطمئن شوید که طرح در جای مناسب از صفحه ماده شما برش می خورد.

نمایش طرح برش فوم با لیزر

تیم تولید محتوای نگارک سعی دارد که تمام کاربرد دستکاه های حکاکی و برش نگارک را به منحصه ظهور درآورد. ازاین رو علاوه بر تولید محتوای متنی، کاربرد های این دستگاه لیزری را به صورت ویدیو منتشر کرده است. ویدیوی زیر برش فوم توسط دستگاه لیزر نگارک 2 را نمایش می دهد. برای دیدن ویدئوی بیشتر به صفحه ما در آپارت به آدرس https://www.aparat.com/banegarak مراجعه کنید.

 

 

نتیجه برش فوم با لیزر:

تصویر زیر نتایج برش به وسیله ی دستگاه حکاکی لیزری نگارک 2 را نمایش می دهد. لازم به ذکر است که تمام دستگاه های حکاکی و برش نگارک از جمله دستگاه حکاکی و برش رسام 1 نیز قابلیت برش فوم را دارند. توجه این موضوع واجب است که قطر برش فوم با توان نوری ماژول لیزر نسبت مستقیم دارد. به عبارت دیگر هر چه شدت لیزر بیشتر باشد، فوم زودتر توسط دستگاه بریده می شود.

نتیجه برش فوم با لیزر

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.